Meny Lukk

Refleksjonsnotat – Å sette opp en nettbutikk

Tidlig i Februar fikk vi en eksamensoppgave der vi skulle opprette en velfungerende nettbutikk med nødvendige funksjoner. Vår største informasjonskilde har vært forelesninger av Karl Philip Lund og gode gjesteforelesere der vi har fått mange tips og inputs som har gjort prosessen til en spennende og lærerik periode.

Startfasen

Det hele startet med at jeg og mitt team satt oss ned for en idèmyldring om hva slags produkter vi ønsket å selge og hvilket navn vi ønsket nettbutikken skulle ha. Vi ble fort enige om at solbriller og tilhørende tilbehør var noe vi ønsket å satse på, da vi vet at solbriller er noe alle bruker uavhengig av årstid. Vi satt å diskuterte litt hvilket problem vi ønsket å løse, men kom fort frem til at vi heller ser at det er et behov vi dekker enn et problem. Vi søkte også litt rundt på internett etter konkurransebildet, og fant ut der at det er svært få nettbutikker som selger kun solbriller samtidig for en billig penge.

Deretter startet prosessen med å finne ut hvordan vi skulle gå frem for å få i gang nettbutikken. Her var vi litt rådville da vi visste svært lite fra før, så da var det bare å sette i gang med å utforske og prøve seg frem.

Vi valgte også å gå for dropshipping-metoden, da dette var enklest for oss. Da slipper vi distribusjon av varer, varelager og produktutvikling. Du er da kun et mellomledd mellom kunde og leverandør, og det eneste du trenger å tenke på er markedsføringen og oppfølging av kundene dine. I tillegg er det billig og enkelt, noe som gjør det enda bedre. Dette er noe jeg vil anbefale! Du kan lese mer om dropshipping HER.O

OKR

I tillegg ble vi oppfordret til å ta i bruk verktøyet OKR, også kjent som et styringssett for gjennomføring. Helt enkelt så har man et hovedmål, kalt Objective og tre eller flere delmål, kalt Key Result. Hovedmålet bør være enkelt og målbart, samtidig som det er inspirerende og ambisiøst. De tre delmålene skal beskrive hvordan man skal nå hovedmålet og man bør sette opp OKR for hvert kvartal. Vi sendte inn våre OKR med tilhørende notat for hver uke frem mot innlevering.

Shopify

Så skulle vi opprette selve nettbutikken, og da fikk vi anbefalt Shopify av foreleseren vår. Shopify er utrolig brukervennlig og lett å forstå seg på, så det å bruke Shopify til å starte nettbutikk anbefaler jeg på det sterkeste! Inne i Shopify kunne vi velge mellom ulike temaer som var gratis. Når vi hadde fått tildelt bruker begynte prosessen med å designe nettbutikken, importere produkter og sette inn nødvendige plug-ins. Vi lastet ned Oberlo, som jeg anbefaler sterkt, da det er lettvint og oversiktlig. Dette er en side hvor man kan finne ulike produkter som du kan selge fra leverandører som for eksempel AliExpress. Når du bruker Oberlo trenger du heller ikke kontakte leverandøren direkte for å få tillatelse til å bruke produktene i din egen nettbutikk.

Samtidig som vi holdt på med å importere produkter, lage design etc. så laget vi en midlertidig landingsside hvor potensielle kunder kunne melde seg på vårt nyhetsbrev ved å legge igjen e-posten sin. Dette førte til at vi fikk bygget oss en e-post liste som vi kunne bruke senere i markedsføringen når vi skulle lansere.

E-post markedsføring

Når det kom til markedsføring så markedsførte vi mest gjennom e-post. Dette var fordi vi hadde en del som hadde signet seg opp på vårt nyhetsbrev. Vi fikk anbefalt i forelesning å bruke MailChimp da dette er den største leverandøren innen e-post markedsføring. Vi knotet litt med MailChimp i starten da vi ikke helt skjønte hvordan det fungerte, men etter vi hadde gjort litt research så fant vi ut hvordan vi skulle lage en e-post og da var det overraskende lett. Dette verktøyet anbefaler jeg også på det sterkeste, for når man har kommet litt inn i det så er det superlett.

Lansering

Etter at vi hadde fått på plass alle nødvendige funksjoner inne i nettbutikken, og designet var på plass var det tid for lansering. Da sendte vi ut en e-post med rabattkode til de som hadde signert for nyhetsbrev. Vi annonserte at vi hadde lansert på både Instagram og Facebook, sendte ut link til venner, familie og kjente og la ut bilder av produktene på Instagram-kontoen. I tillegg tagget vi alle bildene på Instagram med nødvendige hashtags for å bli raskere lagt merke til, dette førte til at vi hadde besøkende fra både USA og England inne på nettbutikken vår.

Til slutt vil jeg si takk til Karl Philip og gjesteforelesere for gode og inspirerende forelesninger med nyttig og relevant informasjon, i tillegg til mange gode tips! Det har vært en lærerik prosess der vi har fått utfordret oss selv og lært utrolig mye nytt.

/Charlotte

1 Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *