Meny Lukk

Nettverkseffekter, viral vekst og increasing returns

Nettverkseffekter er spredning og deling som skjer viralt. En ting som er spesielt utsatt for nettverkseffekter er digitale goder, dette er fordi digitale tjenester har lavere transaksjonskostnader enn de som skjer fysisk. Et eksempel på nettverkseffekter kan være hvis du skal kjøpe deg en ny PC. Da vil jeg være avhengig av å kunne lese anmeldelser om produktet, ettersom produktet koster relativt mye. For leverandøren sitt beste er det bedre å ha en funksjon som gjør at kunder kan komme med sin erfaring om produktetr for at det skal gå rundt, nettopp fordi nettverkseffekter skal skape en fordel for oss.

Viral vekst handler om hvor raskt og lett ting sprer seg på nettet. Dersom jeg kun skriver et innlegg på min blogg og deler dette med kun en venn, er dette veldig lite effektivt. Om jeg derimot poster innlegget på Facebook eller LinkedIn vil det skape en større effekt og øker sjansen for at noen ser det. Det er nettopp dette viral vekst handler om – hvor fort det kan gå fra 0 til 100.

Increasing returns handler om at en virksomhet tjener mer og mer penger desto mer vi besøker den digitale tjenesten. Vi tenker kanskje ikke over hvor mye VG tjener på at vi bare besøker nettavisen deres. Det er dette increasing returns handler om at en bedrift tjener mer penger, jo mer vi for eksempel klikker oss inn på VG.

Inspirasjonen til dette innlegget er hentet fra:
https://www.dig2100.no/viral-vekst-nettverkseffekter-transaksjonskostnader-og-increasing-returns/

Bildet er hentet fra:
https://utavboblen.files.wordpress.com/2014/04/networking2.jpg




Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *